@
Fritol (14.07.2025 21:15): A je opravdu nová Forza Motorsport (2023) skutečně tak neúspěšná hra jak zmiňuješ?
Hru strhali především tzv. YouTubeři a causal hráči, kteří ani nevěděli, že první závod neprezentuje celou hru, ale úvodní závod je hráči naservírován s přednastavenou obtížností a simulací, tudíž obtížnost + realismus + pravidla je třeba před dalším závoděním nejprve nastavit když už chce někdo hru hodnotit v porovnání s FM6/7, a až pak hodnotit hru!
To, že hra nevyšla s plným obsahem je všeobecně známo, a zde chápu terč oprávněné kritiky. Ostatně o tom bych mohl dlouze povídat, po vydání FM7 jsem jako hráč FM6 nebyl zrovna odvařený. FM7 mi přišla téměř ve všem horší než předchůdce, až na trochu lepší grafiku (především nasvícení), a trvalo nějakou dobu (cca 2-3 roky) než FM7 dotáhla rozsahem nabídku FM6.
FM (2023) je v mnoha ohledech revolucí, zatímco FM7 vs FM6 byla spíše evoluce. Už jen proto, že fyzikální (jízdní) model se dočkal značným změn, nemluvě o přepracované simulaci pneumatik. Pak tu máme penalizační pravidla díky kterým je hráč poprvé nucen jezdit skutečně čistě a pokud možno bez jakéhokoliv kontaktu se soupeři, nebo zkrácením trati, a pod., což je na rozdíl od minulých dílů obrovský kvalitativní rozdíl.
Mluvit o grafice nové FM by bylo nošením dříví do lesa, ta je skutečně pastva pro oči i bez RT. Plus autoři přidali střídání počasí, možnost zvolit libovolně denní dobu, což je proti všem předchozím dílům také výrazný rozdíl.
Chápu, že hru nejvíce strhali YTůbeři a hráči na PC, protože hra tam na rozdíl od Xbox Series konzole měla řadu problémů, hráči na PC vyčítali hře ledacos, nemluvě o očekávané RT grafice pro nadupané RTX karty, než hra skutečně přinesla na monitory.
Konkurenční Gran Turismo 7 má tu výhodu, že nikdy nevyšlo na PC, tudíž si nemohlo užít hejtu PC hráčů, protože v mých očích je to horší závodní hra než nová FM.
Nikoliv snad proto, že by neměla RT na trati, nebo byla nějak příliš výrazně graficky horší (což ve finále není), ale proto, že nemá žádný model poškození, nebo jakákoliv penalizační pravidla v reálných závodech, nikoliv jen v řidičské škole. Nemluvě o AI kdy závody začínáte vždy na chvostu a doháníte soupeře před sebou, což je s některými auty, nebo bez upgrade auta prakticky nemožné.
Pravděpodobně to Turn 10 na začátku nezvládli. Očekávání byla velká. Přechod na nový grafický engine, nový fyzikální model, pravidla, atd. jasně byly tam chyby, penalizační pravidla se vylaďovala cca rok, a postupně přibyly i ikonické závodní tratě z FM6/7 a když na to přijde, tak i nová auta, atd. Aktuálně je hra rozsahem a nabídkou na úrovní FM6/7, pokud pominu chybějící split screen, což je má největší výtka k aktuálnímu stavu, a který nikdy nebude už jen proto, že by to nejspíš neutáhl slabší Xbox Series S, nemluvě o rozpuštění Turn 10 týmu.
Problém je také v tom, že hráči očekávají ihned vše na začátku, ostatně i GT7 neustále přidává věci které v minulosti byly, jenže to lze těžko udělat zpočátku v takové kvalitě, v jaké by to hráči chtěli dostat naservírované.
Ostatně současné letecké simulátory by mohly vyprávět, tam je úplným standardem, že se platí za každé éro, novou kampaň, mapu, apod. na rozdíl od minulosti, takže vlastně GT7 a FM jsou na tom ještě dobře, zaplatíš Ultimate a máš více méně vše "zdarma", až na pár samostatných balíčků.